TEORI PEMBAKARAN DALAM MAKANAN DAN TUBUH BADAN MENURUT ULAMA ISLAM DAN PERBANDINGANNYA DENGAN PERUBATAN MODEN

PENDAHULUAN

 

Pembakaran adalah suatu proses semulajadi yang telah di tetapkan oleh Allah SWT , sebagai sebagai suatu kitaran —– ynag perlu memerlu antara satu sama lain dalam kehidupan.

 

 

KAITAN API DAN MATAHARI  DALAM AL QURAN

 

PEMBAKARAN DALAM AL QURAN

 

Uslub yang di bawa oleh Al Quran amat menarik sekali dengan Allah membawakan beberapa bentuk sumpah:

 

Sura al Shams ayat 1

 

Di dalam ayat di atas Allah SWT telaj bersumpah dengan matahari. Menurut Ulama tafsir, menjadi suatu mukjizat Al Quran yang sangat menarik , Allah SWT mendatangkan uslub bersumpah dengan makhluk-makhluk ciptaanNya yang sangat besar dan penting peranannya serta mustahak kepada manusia.

 

Maka di sini menjadi suatu hikmat Allah SWT bersumpah dengan matahari yang sememangnya telah di akui oleh semua manusia sebagai the most important source kepada kehidupan manusia seluruh.Dalam hal ini  Allah SWT menyebutkan:

 

 

هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاء وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللّهُ ذَلِكَ إِلاَّ بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (5) إِنَّ فِي اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُونَ (6)

 

Yunus 5-6

 

Maksudnya: Dialah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dialah yang menentukan perjalanan tiap-tiap satu itu (berpindah-pindah) pada tempat peredarannya (masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayatnya (tanda-tanda kebesaranNya) satu-persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmat sesuatu yang dijadikanNya).

Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti , dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi , da tanda-tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertaqwa.

 

 

أَلَمْ تَرَ إِلَى رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاء لَجَعَلَهُ سَاكِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا (45)  ثُمَّ قَبَضْنَاهُ إِلَيْنَا قَبْضًا يَسِيرًا (46)  وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا (47) وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء طَهُورًا (48)  ِنُحْيِيَ بِهِ بَلْدَةً مَّيْتًا وَنُسْقِيَهُ مِمَّا خَلَقْنَا أَنْعَامًا وَأَنَاسِيَّ كَثِيرًا (49)

Furqan 45

 

Maksudnya: Tidakkah engkau melihat kekuasaan Tuhanmu?- Bagaimana Ia menjadikan bayang-bayang itu terbentang (luas kawasannya)dan jika Ia kehendaki tentulah Ia menjadikannya tetap (tidak bergerak dan tidak berubah)! Kenudian Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan baying-bayang itu;

Kemudian Kami tarik balik baying-bayang itu kepada Kami, dengan beransur-ansur.

Dan Dialah Tuhan yang menjadikan malam untuk kamu sebagai pakaian , dan menjadikan tidur untuk berhenti rehat , serta menjadikan siang untuk keluar mencari rezeki.

Dan Dialah Tuhan yang menghantarkan angina sebagi berita gembira sebelum kedatangan rahmatNya, dan Kami menurunkan dari langit : air yang bersih suci,-

Untuk Kami hidupkan dengan air itu bumi yang mati , serta memberi minum air itu kapada sebahagian dari makhluk-makhluk Kami, khasnya binatang ternak yang banyak dan manusia yang ramai.

 

Fussilat 37

 

Maksudnya:Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah malam dan siang , serta matahari  dan bulan . janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud  kepada bulan , dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menciptakannya, kalau betullah kamu hanya beribadat kapada Allah .(37)

 

Nuh 16

Maksudnya: “Dan Ia menjadikan padanya bulan sebagai cahaya serta menjadikan matahari sebagai lampu (yang terang-benderang).

 

 

Walaupun peranannya di akui sendiri Allah SWT tetap melarang menyembah matahari:

Fussilat 37

Maksudnya:Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah malam dan siang , serta matahari  dan bulan . janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud  kepada bulan , dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menciptakannya, kalau betullah kamu hanya beribadat kapada Allah .(37)

 

 API SIFATNYA MEMBAKAR

 

1)      Panas

Anam 78

Maksudnya: Kemudian apabila ia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya ,) berkatalah ia: “Inikah Tuhanku? Ini lebih besar”. Setelah matahari terbenam , ia berkata pula; Wahai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya).

 

Dalam kisah Nabi Ibrahim

 

 

2)      Membakar

 

 

فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ (24)

 

Al-Baqarah 24:

Maksudnya:Maka peliharlah diri kamu dari api neraka yang bahan-bahan bakarnya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) yang disediakan untuk orang-orang kafir.(24)

 إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلاً أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (174)

Al-Baqarah 24:

Maksudnya:Maka peliharlah diri kamu dari api neraka yang bahan-bahan bakarnya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) yang disediakan untuk orang-orang kafir.(24)

 

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab Suci yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya keuntungan dunia yang sedikit faedahnya, mereka itu tidak mengisi dalam perut mereka selain dari api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan Ia tidak membersihkan mereka (dari dosa ), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.(174)

 

 

أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الضَّلاَلَةَ بِالْهُدَى وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَمَآ أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ (175)

 

Maksudnya: Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk (ugam Allah) , dan (membeli) azab seksa neraka dengan meninggalkan keampunan Tuhan . Maka sungguh aja’ib kesanggupan mereka menanggung seksa api neraka itu.Al-Baqarah (175)

 

أَيَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَن تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ لَهُ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَأَصَابَهُ الْكِبَرُ وَلَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفَاء فَأَصَابَهَا إِعْصَارٌ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (266)

Al-Baqarah 266:

Mkasudnya: Adakah seseorang di antara kamu suka mempunyai sebuah kebun dri pokok tamar (korma) dan anggur, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, ia juga mempunyai dalam kebun itu segala jenis buah-buahan , sedang ia sudah tua dan mempunyai banyak anak cucu yang masih kecil , lalu kebun itu di serang oleh angi taufan yang membawa api sehingga terbakarlah ia ?Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu keterangan-keterangan, supaya kamu berfikir (dan mengambil I’tibar.)266

  

Ali imran

 

Yassin

 

TENAGA API DAN BAHAN API

 

AlQuran menyebutkan tentang tenaga api seperti yang terdapat dalam surah yassin

 

 

الَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ (80)

Surah Yaasin 80

Maksudnya: “Tuhan yang telah menjadikan api (boleh didapati ) dari pohon-pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu, maka kamu pun selalu menyalakan api dari pohon-pohon itu”.  

Menurut Ulama pokok yang di maksudkan dalam ayat ini ialah kafur, ia menyimpan tenaga api

 

 

Dalam ayat yang lain pula Allah SWt menyebutkan tentang bahan api yang berfungsi sebagai bahan bakaran:

 

 

فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ (24)

 

 

 

Al-Baqarah 24:

Maksudnya:Maka peliharlah diri kamu dari api neraka yang bahan-bahan bakarnya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) yang disediakan untuk orang-orang kafir.(24)

 

Dari sini Ulama telah menyebutkan bahawa secara umumnya terdapat bahan-bahan tertentu samada dari kayu atau batu yang mempunyai tenaga api manakala setengah yang lain pula menjadi bahan api

 

 

PENULISAN ILMIAH ULAMA DALAM TOPIK INI

Ibn Sina telah menyebut dalam hamper keseluruhan kitabnya al qanun

Fakhrul Razi di dalam al kuliyyat

 

 

MAKANAN MEMBERIKAN HABA

 

Dalam Islam makanan yang baik ialah samada dari tanam-tanaman atau binatang yang di halalkan. Ia juga mestilah bersih dari segi ainnya dan cara memperolehinya.Allah SWT berfirman.

 

 

يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِي الأَرْضِ حَلاَلاً طَيِّباً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (168)

 

Al Baqarah 168

Maksudnya: Wahai sekalian manusia ! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik , dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan , kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang  nyata bagi kamu.

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ (172)

 

Albaqarah 172

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman ! Makan lah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya.

 

 

وَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلاَلاً طَيِّبًا وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِيَ أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ (88)

 

Maidah 88

Maksudnya: Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu, iaitu yang halal lagi baik , dan bertaqwalah kepada Allah yang kepadaNya sahajakamu beriman.

 

 

فَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلالاً طَيِّبًا وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ (114)

 

Nahl 114

Maksudnya: Oleh itu, makanlah (wahai orang-orang yang beriman) dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu dari benda-benda yang halal lagi baik, dan bersyukurlah akan ni’mat Allah , jika benar kamu hanya menyembahNya semata-mata.

 

 

Haba yang diperolehi dari makanan yang dikatakan memberi tenaga kepada manusia itu adalah  daripada matahari memberikan tenaga .Kandungan perhasilan daripada tindakbalas terhadap klorofil terus memberikan tenaga.

 

Pencernaan

 

 

Dalam metabolism, protein dan lemak melalui proses pembakaran sebelum pembentukan tisu atau bahan kumuh

 

 

Karbon di oksida dalam darah

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: